روکش استخر چیست

روکش استخری حبابدار به عنوان یک محافظ شناور برای پوشاندن سطح آب حوضچه‌ها، استخرها، دریاچه ها و انواع مخازن آب استفاده می شود. جنس این محصول به نوعی طراحی گردیده است که اجازه عبور هوا را تا حد معقولی می دهد اما آب و سایر مایعات از آن عبور نمی‌کنند. روکش شناور استخر به واسطه شناور شدن بر روی آب و عدم عبور نور خورشید از آن، به جلوگیری از رشد جلبک ها، تبخیر آب و تجمع مواد آلی کمک می نماید.

استفاده از پوشش های شناور حباب دار در سال های اخیر به دلیل اثر بخشی آن ها در کاهش تبخیر آب و حفاظت ازکیفیت آب، رواج بیشتری یافته است. در این مقاله به بررسی مزایای پوشش های شناور حبابدار و نحوه عملکرد آن ها می پردازیم.

مزایای روکش استخری شناور:

  • یکی از اصلی ترین مزایای روکش استخر شناور، کاهش میزان تبخیر آب است. طبق مطالعاتی که دانشگاه های بوستون و پلی تکنیک انجام داده اند، این مقدار در بیشترین حالت به 95 درصد می‌رسد.

در مناطق آب و هوایی گرم و خشک موضوع تبخیر آب یکی از اصلی ترین معضلات کشاورزان است. عمده وضعیت آب و هوایی کشور ما نیز به همین ترتیب می باشد و در صورت عدم توجه به موضوع کمبود آب در بحث کشاورزی، طی سالیان آتی صنعت کشاورزی کشور با بحران بسیار جدی مواجه خواهد شد.. روکش استخری شناور با ایجاد یک لایه عایق بین سطح آب استخر و جو به کاهش تبخیر آب کمک می کند.

  • یکی دیگر از مزایای روکش استخری شناور، بهبود کیفیت آب استخر یا مخزن می باشد. این روکش ها از ورود نور خورشید به آب جلوگیری کرده و درنتیجه باعث کاهش رشد جلبک و خزه و سایر گیاهان دریایی در آب می شود که هزینه های هنگفتی را بابت تصفیه آب به کشاورز تحمیل می کنند.

 

  • روکش‌های شناور حباب‌دار همچنین می‌توانند به جلوگیری از تجمع رسوب در کف بدنه‌های آبی کمک کنند. همانطور که مواد آلی تجزیه می شوند، می توانند به کف بدنه آبی فرو رفته و رسوب تشکیل دهند. این رسوب در نهایت می تواند به محلی برای رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های مضر تبدیل شود. استفاده از پوشش های شناور حباب به جلوگیری از تجمع رسوب با کاهش میزان مواد آلی در آب کمک می کند.

  • روکش شناور استخر با ایجاد یک لایه هوا بین آب و جو اتمسفر، یک لایه عایق حرارتی ایجاد می کند که از هدر رفت گرمای آب جلوگیری می نماید. این موضوع در زمستان و خصوصا در استخر های تفریحی که هزینه زیادی را بابت گرم کردن آب می پردازند بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

  • یکی دیگر از مزیت های روکش شناور حبابدار استخری، جلوگیری از ورود خس و خاشاک و شاخ و برگ درختان و تخم آفات به درون آب و در نتیجه کاهش هزینه های لایروبی است. ضمن اینکه در بسیاری موارد به واسطه عدم استفاده از این روکش ها در صورت ورود تخم آفات و حشرات به درون آب کیفیت آب کاهش یافته و مشکلات فراوانی را برای کشاورزان ایجاد می نماید.

 

  • در کنار همه موارد ذکر شده در بالا، به واسطه حباب های هوایی که در روکش های شناور استخر تعبیه گردیده است، به نسبت سطحی که پوشش میدهد، جانوران سبک وزن میتوانند بر روی آن حرکت کنند. بنابراین به میزان قابل توجهی از غرق شدگی این جانوران نیز جلوگیری می نماید.

طراحی روکش استخری شناور حبابدار

روکش استخری شناورحبابدار پارس صدرا از جنس پلی اتیلن با وزنی سبک ساخته شده است. این روکش ها به صورت رول و در ابعاد دو و نیم متر در چهل متر تولید می گردد. جنس آن به نحوی طراحی گردیده که قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به محصول می دهد و به واسطه وزن پایین آن به راحتی قابل پهن کردن و جمع کردن از روی سطح آب می باشد و به واسطه طراحی حباب های با قطر حدود یک سانتی متردر آن شناوری بالایی را به محصول ارائه داده است.

رول ها قابلیت برش دادن و جوش خوردن به یکدیگر بوسیله دستگاه سشوار صنعتی یا دستگاه کامت را دارند. بنابراین در هر استخر و مخزن و با هر شرایط هندسی قابل اجرا می باشند. روش‌های متفاوتی برای اجرا و مهار این روکش‌ها بر روی استخر طراحی گردیده است که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب می گردد.

در استخرها و مخازن بسیار بزرگ روکش های شناور را به صورت چند تکه اجرا میکنند تا روند نصب، ترمیم یا جمع آوری آن ساده تر شود.

 


کلیه حقوق برای پارس صدرا محفوظ است
پارس صدرا